امیر نام آور
بازاریابی دیجیتال

ساختار تیم دیجیتال مارکتینگ برای فروشگاه های اینترنتی با مقیاس متوسط

چند روز پیش با یکی از مشتریانم در شرکت جلسه ای داشتم و مشتاقانه در مورد روش های توسعه کسب و کار آنلاینش گفتگو می کردیم. سوال کلیدی و مهمی پرسید که اگر بخواهد برای توسعه کسب و کارش یک تیم دیجیتال مارکتینگ داشته باشد دقیقا باید ساختار این تیم چگونه باشد و نیاز به چه افرادی با چه مهارت هایی در این تیم وجود دارد.

با توجه به عنوان مطلب ابتدا باید روشن کنم که منظورم از فروشگاه اینترنتی با مقیاس متوسط چیست. همانطور که احتمالا به درستی حدس زده اید منظورم کسب و کارهای آنلاینی است که دیگر با یک یا دو نفر و یا با یک سایت ساده وردپرسی اداره نمی شود و کم کم احساس می کنید که به مسئول لجستیک (یا حتی تیم لجستیک)، مسئول تامین، مسئول بازاریابی آنلاین و چند نفر دیگر نیاز دارید تا بتوانید به درخواست های مشتریان پاسخ دهید و امکان رشد کسب و کارتان را فراهم کنید.

فرض کنید می خواهید روی سئوی سایت کار جدی تری کنید یا برای بازاریابی دیجیتال خود برنامه های بیشتری در ذهن دارید. احتمالا فرصت ها را به خوبی برانداز کرده اید و قصد دارید تیم خود را گسترش دهید اما نمی دانید چه کسانی باید در تیم شما حضور داشته باشند و هر فرد باید چه مسئولیتی داشته باشد و کدام گوشه کار را بگیرد. اول باید بگویم که شما تنها نیستید و بسیاری از مالکان کسب و کارهای اینترنتی وقتی قصد دارند کار خود را توسعه دهند با سوالاتی شبیه به همین ها مواجه می شوند.

می خواهم خیلی سریع بروم سر اصل موضوع اما ابتدا یک موضوع دیگر را روشن کنم. قطعا ساختار تیم شما با اندازه کسب و کارتان و این که چقدر قرار است روی توسعه آن سرمایه گذاری کنید ارتباط مستقیم دارد. ممکن است شما بودجه خیلی زیادی نداشته باشید و لازم باشد تخصص های حداقلی را در تیم خود جمع کنید ولی باید دقت داشته باشید که گاهی لازم است ضمن جمع کردن تیم کوچک نیز دورنمایی از این موضوع داشته باشید که اگر نیاز به خدماتی پیدا کردید که قصد داشتید به صورت دورکاری آن را دریافت کنید همکاران شما در تیم مارکتینگ دیجیتال آشنایی کافی با موضوع داشته باشند تا بتوانند سفارش درستی ارائه دهند و خروجی کار را هم به درستی تحویل بگیرند. به عنوان مثال فرض کنید قصد دارید یک ویدئوی تبلیغاتی برای معرفی کسب و کارتان تولید کنید و در فضای مجازی به اشتراک بگذارید قاعدتا اگر دائما برای کارتان نیاز به تولید ویدئوی تبلیغاتی ندارید منطقی نیست که متخصص این کار را استخدام کنید پس لازم است آن را برون سپاری کنید. حالا مهم است افرادی در تیم شما باشند که بتوانند این برون سپاری را به بهترین نحو ممکن انجام دهند تا از اتلاف وقت و هزینه های شما جلوگیری شود در غیر این صورت با هزینه های بسیار بالا و نتایج ناکارآمد مواجه خواهید شد.

نهایتا یک ساختار حداقلی با کمترین بودجه برای تیم بازاریابی شما دست کم به تخصص های زیر نیاز دارد:

  1. مدیر بازاریابی دیجیتال: مدیر دیجیتال مارکتینگ کسی است که باید با موضوعات و تخصص های لازم در تیم، آشنایی کافی داشته باشد تا بتواند بهترین افراد را به کار گیرد و بهترین نتایج را لمس کند. علاوه بر آن تنظیم برنامه های بازاریابی، کمپین ها و تحلیل و ارزیابی نتایج آنها در هر بخش بر عهده او خواهد بود. اگر من جای شما باشم در استخدام این فرد دقت بالایی می کنم و بودجه کافی برای جذب او اختصاص می دهم. اگر خودتان چنین تخصصی ندارید باید کسی را داشته باشید که توانایی به کار گیری و تحویل کار از تیم را داشته باشد ضمنا چون تیم کوچکی دارید و شاید برای هر تخصص فقط یک نفر را دارید باید کسی را انتخاب کنید که در موارد مختلف مربوط به کارش دستی بر آتش داشته باشد. لازم به توضیح نیست که اگر صرفا شخصی دوره ی آموزشی ای در این رابطه گذرانده باشد قطعا کافی نیست.
  1. کارشناس سئو (SEO): این روزها تقریبا همه می دانند سئو چیست و چه کاربردی دارد اما اگر بخواهم یک تعریف ساده و اجمالی از آن ارائه دهم به مجموعه اقداماتی که باعث می شود وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل در رتبه های بالاتری نسبت به سایرین قرار گیرد سئو می گویند. کارشناس سئو باید بتواند رشته عملیاتی انجام دهد که منجر شود شما مشتریان بیشتری را از طریق جستجو به دست آورید.
  1. طراح گرافیک: برای هر وب سایت یا فروشگاه آنلاینی، همچنین برای شبکه های اجتماعی، تبلیغات، ویرایش تصاویر محصولات و موارد مشابه نیاز به یک طراح گرافیک خلاق دارید.
  1. کارشناس تولید محتوا: یک فروشگاه اینترنتی سرپا که مشتریانش را مشتاق به پرسه زدن در صفحات و محصولات می کند قطعا نیاز به محتوای حرفه ای دارد. کارشناس تولید محتوا وظیفه اصلی این کار را با هماهنگی کارشناس سئو بر عهده دارد.
  1. کارشناس شبکه های اجتماعی: اگر از شبکه های اجتماعی به طور موثر در خدمت فروشگاه اینترنتی خود استفاده می کنید (که باید استفاده کنید) حداقل به یک نفر در تیم خود نیاز دارید که بتواند شبکه های اجتماعی را با توجه به سیاست ها و اهدافی که برنامه های بازاریابی دیجیتال مشخص می کند مدیریت کند. بدیهی است برای تنظیم محتوا و طرح های مورد نیاز این بخش به همکاری کارشناس سئو، محتوا و طراح گرافیک نیاز دارد.

این تیم 5 نفره حداقل تعداد نفراتی است که نیاز دارید. برای مثال می توانید مدیر یا کارشناس تبلیغات، مدیر روابط عمومی، کارشناس تولید ویدئو، کارشناس تحلیل داده ها، کارشناس طراحی تجربه کاربری (UX) و حتی متخصص برندسازی یا تحلیل بازار داشته باشید که معمولا در تیم های کوچکتر این نقش ها یا برون سپاری شده یا توسط سایر اعضای تیم یا مدیر تیم هدایت می شوند.

امیدوارم تیم فوق العاده خود را بسازید و نتایج عالی به دست آورید. اگر در مورد تشکیل تیم یا تنظیم نقش ها و مسئولیت های اعضا یا حتی جذب و استخدام این افراد نیاز به مشاوره داشتید با من تماس بگیرید با عشق پاسخگوی شما خواهم بود.

امیر نام آور

اضافه کردن نظر

امیر نام آور

امیر نام آور

من را دنبال کنید

بعضی جاها گاهی چیزهایی می نویسم که اینجا نیست، اگر علاقمند بودید در شبکه های اجتماعی من را دنبال کنید.